جذاب ترین فناوری های 2020[ از هوش مصنوعی تا اینترنت 5G]

امروزه در میان چهارمین انقلاب صنعتی، تکنولوژی از هر زمان دیگر سریعتر در حال پیشرفت است. شرکت‌ها و افرادی که خود را با این تغییرات سریع وقف نمی‌دهند، از قافله فناوری‌های نوین و بزرگ عقب می‌مانند. دانستن روندهای اصلی و کلیدی، این اجازه را به شرکت‌های تجاری می‌دهد تا آمادگی استفاده از فرصت‌ها (فناوری های 2020) را داشته باشند.

“برنارد مار” صاحبنظر عرصه تکنولوژی و مشاور راهبردی شرکت‌های تجاری در مقاله‌ای در سایت “فربس” به هفت مقوله مهم و بزرگ دنیای تکنولوژی در سال 2020 اشاره کرده است.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی اکنون بخشی جداناپذیر از زندگی روزمره انسان هاست که ناشی از ظهور اکوسیستم دستگاه هایی ازجمله Alexa، Siri و Google Assistant است. در سال های پیش رو (2020) ، شناخت احساسات و بینایی رایانه ای پیشرفت بزرگی خواهد کرد و هوش مصنوعی سهم عظیمی در این اتفاق دارد. در سال 2020 شاهد گسترش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی در یک بستر وسیع‌تر خواهیم بود. این شرکت‌ها به احتمال فراوان برنامه‌های دقیق‌تری را برای ارائه خدمات مشخص‌تر و با جزئیات بیشتر ارائه خواهند کرد. این مهم بیانگر این مطلب است که هیچ شرکتی بهانه‌ای برای عدم استفاده از هوش مصنوعی نخواهد داشت.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا که یکی از هیجان‌انگیزترین دستاوردهای دنیای تکنولوژی است، امروزه بیش از گذشته گسترش یافته است. حالا خانه‌هایی را شاهد هستیم که در آن‌ها دستگاه‌های متصل به اینترنت متنوعی وجود دارد و به خانه‌های هوشمند نیز معروف هستند. درواقع در سال 2020 تعداد دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل خواهند بود با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو می‌شود. 

آمازون به تازگی Amazon Go را راه اندازی کرده است ، سیستمی که از فناوری های بینایی (بینایی ماشینی) و اینترنت اشیاء استفاده می کند تا مصرف کنندگان و مشتریان بتوانند به صورت مجازی خرید کنند. محیط ها و محل ها از سنسورها و فناوری های بینایی بیشتری استفاده می کنند و راه حل های مقیاس پذیر تر IoT را امکان پذیر می کنند.

Standard Cognition (ایالات متحده) ، Accel Robotics (ایالات متحده) ، Trigo (اسرائیل) ، Grabango (ایالات متحده) و AiFi (ایالات متحده) خدمات مشابهی را با Amazon Go ارائه می دهند.

شبکه اطلاعات 5G

اینترنت موبایل نسل پنجم، قابلیت دانلود و آپلود فوق سریع به همراه ارتباط پایدارتر را به ما خواهد داد. در حالیکه 5جی برای بار اول در سال 2019 ارائه شد، قیمت بالا و انحصار خدمات به شهرهای بزرگ، باعث محدودیت در کارکرد این تکنولوژی شد. سال آینده به احتمال فراوان 5جی به پرواز درخواهد آمد و پوشش گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود.

با این فناوری شاهد سطح بالاتری از پیشرفت‌های فناورانه در شهرها و نقاط مختلف مانند نقاط دورافتاده نیز خواهیم بود. در کنار 5G انتظار می‌رود که Wifi 6 هم مورد استفاده قرار بگیرد. پیشرفت این شبکه‌های اینترنتی، زمینه ساز پیشرفت و حضور خودروهای خودران در شهرها و گسترش آن‌ها نیز خواهد بود. این در حالی است که می‌توانیم انتظار پیشرفت سایر فناوری‌های بی‌سیم را نیز داشته باشیم.

تکامل فناوری خودروهای خودران (autonomous driving technology)

“الون ماسک” رئیس شرکت “تسلا” گفته انتظار دارد شرکت او در سال جاری، یک خودروی کاملا خودران را بسازد. همچنین تعداد خودروهایی که درجه خودرانی پایین‌تر از قبیل ترمز و تعویض لاین خودکار دارند به مراتب بیشتر خواهد شد. البته مشخص است که خودران‌ها به اتومبیل‌های سواری محدود نخواهند بود؛ حمل و نقل کامیونی و کشتیرانی توسط خودران‌ها تیترهای خبری‌ای خواهند بود که در سال 2020 خواهید دید.

فناوری بلاکچین (Blockchain)

بلاکچین فناوری است که ارتباطی ایمن و قابل اطمینان را نوید خواهد داد. همان‌طور که از نام بلاکچین برداشت می‌شود، این نام از دو کلمه بلاک و چین تشکیل شده است. در این فناوری بلاک به معنی اطلاعات دیجیتال بوده که در بانک اطلاعاتی به نام Chain ذخیره می‌شود. به‌عنوان مثال در بلاکچین حضور نیروی انسانی برای ثبت و تایید سفارش در عملیات خرید اینترنتی بعد از پرداخت حذف می‌شود و شبکه‌ای از کامپیوترها این کار را انجام خواهند داد. 

براساس بیان مجله تایمز امروزه تعداد زیادی از بانک‌ها استفاده از فناوری بلاکچین را آغاز کرده‌اند و بدون شک این فناوری در سال 2020 گسترش خواهد یافت. (فناوری های 2020) درواقع علاوه بر بانک‌ها، در سال 2020 شاهد صنایع دیگری خواهیم بود که از این فناوری استفاده کنند.

راهکارهای مبتنی بر محاسبات ابری (Cloud Computing Solution)

برنامه های مبتنی بر ابر هرگز از بازار خارج نشده اند. آنها به سرعت در حال رشد هستند و انتظار می رود در پایان سال 2020 ارز ش تجاری آن به 150 میلیارد دلار برسد. امروز تقریباً همه شرکت های نرم افزاری بر راه حل های مبتنی بر ابر تأکید می کنند. به این دلیل است که رایانش ابری ، علاوه بر امنیت داده ، چابکی کار را نیز برای شرکتهایی که از برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند فراهم می کند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها امروز به سمت فناوری ابر در حرکت هستند. سرویس ابری توزیع شده امکان توزیع ابر عمومی را در مکان های مختلف و در عین حال نگه داشتن همه عملکردها در ارائه دهنده اصلی فراهم می کند. این نشان می دهد که خدمات ابری عمومی در اینده حاکم خواهند شد.

رایانش لبه ای (Edge Computing)

رایانش لبه‌ای تاحدودی با محاسبات سنتی متفاوت است. این روش یک روش پردازش داده است که در یک بانک اطلاعاتی متمرکز انجام خواهد شد. نتیجه آن هم کاهش سرعت جریان داده‌ها و استقلال بیشتر در هر ایستگاه کاری است. دستگاه‌های هوشمند با استفاده از این فناوری قادر خواهند بود تا زمان پردازش کمتری را تجربه کنند و سریع‌تر به داده‌ها دسترسی داشته باشند. ناگفته نماند این فناوری در دستگاه‌های خودران، هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

شاید بتوان فناوری یاد شده را معادل فناوری کلاد یا محاسبات ابری دانست. باید اشاره کنیم که در بحث کلاد کاربر فقط کاربر سیستم در رایانش ابری است؛ اما در فناوری رایانش لبه‌ای خود کاربر هم بخشی از کلاد خواهد بود. درواقع این (فناوری های 2020) بر روی اتکا و وابستگی پردازش روی خودِ دستگاه‌های هوشمند اشاره دارد تا پاسخگویی آن سریع‌تر باشد. از این رو نیاز به سخت‌افزارها و تراشه‌های مخصوصی نیز خواهد بود. با این حساب کاربر احتمالا در آینده امنیت داده‌های بیشتری را شاهد خواهد بود و احتمالا هزینه‌های زیاد سرور در استفاده از فناوری محاسبات ابری کاهش خواهد یافت.

amir mansory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *