ویژگی های یک پرینتر خوب که قبل از خرید باید بدانیم

بی شک یکی از اولین سوالاتی که در هنگام تصمیم برای تهیه یک پرینتر مناسب به ذهن شما می رسد این است که ویژگی های پرینتر خوب چیست و چه ملاک هایی برای مقایسه انواع پرینتر ها با یک دیگر مد نظر گرفته می شوند.

این مقاله ما قصد داریم شما را با برخی از این ویژگی های اصلی یک پرینتر خوب که حتما قبل از خرید باید به آنها توجه کرد آشنا کنیم.(ویژگی های پرینتر خوب )

1- کیفیت چاپ (dpi)

این ویژگی را می توان اصلی ترین ویژگی هر پرینتر عنوان نمود. در واقع شیوه کار کلی پرینتر به این صورت است که با رسم نمودن نقاط رنگی ، اقدام به ترسیم اشکال در خواست شده می نماید. از این رو بدیهی است که هر چقدر که تعداد این نقاط افزایش یابد ، کیفیت تصاویر چاپ شده نیز بالاتر خواهد بود. لذا می توان گفت پرینتری با کیفیت تر است که تعداد بیشتری نقاط را در اندازه معینی از سطح کاغذ
( 1 اینچ کاغذ ) ترسیم نماید.


اگر چه پرینترهای لیزری بهترین کیفیت چاپ را ارائه می‌دهند، اما قیمت و هزینه‌های بالایی دارند. اگر شما یک کاربر خانگی هستید، پرینتر جوهرافشان می‌تواند انتخابی مناسب باشد، اما کیفیت چاپ آن در مقایسه با پرینترهای لیزری، بسیار متفاوت است.
نکته* dpi: عبارت است از Dot Per Inch یعنی نقطه در اینچ که با نماد dpi نیز نمایش داده می شود. در ضمن از مدت ها پیش استانداردی نیز برای dpi تعیین گردیده است که می گوید تمامی شماره های dpi می بایست مضربی از 300 يا 360 باشند. برای مثال 1200 dpi یا 1440 dpi

2- سرعت چاپ

منظور از سرعت چاپ تعداد صفحاتی است که می تواند در واحد زمان چاپ کند.
سرعت چاپ پرینتر با واحد صفحه در دقیقه (PPM) اندازه‌گیری می‌شود. پرینترها دارای سرعت‌های متفاوتی در چاپ صفحه متنی یا صفحه دارای تصاویر هستند، اما شما فقط یک سرعت را روی جعبه دستگاه می‌بینید. شما می‌توانید سرعت‌های مختلفی را در بازه ۵PPM تا ۲۵PMM برای دستگاه‌های جوهرافشان پیدا کنید.

3- قابلیت و انواع اتصال

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید پرینتر مورد توجه قرار داد، اتصالات هستند.
پرینتر های شخصی به علت این که معمولا روی یک رایانه استفاده می شوند ، تنها دارای یک اتصال USB می باشند.اما پرینتر های اداری ، معمولا از امکان اتصال به شبکه توسط یک اتصال بی سیم توکار بهره می جویند. و شما می توانید که از این پرینتر ها به صورت اشتراکی ، توسط تمامی رایانه هایی که به صورت بی سیم به یک شبکه متصل می باشند ، استفاده نمایید.


تمام پرینترهای موجود در فروشگاه‌ها، اتصال کابل را پیشنهاد می‌کنند؛ پرینترها از طریق یک پورت USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند، اما برخی مدل‌ها اتصال وای‌فای، بلوتوث، Google Cloud Print و Apple AirPrint را نیز پشتیبانی می‌کنند.
اتصال بلوتوث، گزینه‌ای مناسب برای چاپ از دستگاه‌های تلفن همراه محلی است، در حالی که وای‌فای می‌تواند امکان چاپ اسناد را از راه دور فراهم کند.

4- بافر (حافظه داخلی)

Buffer یا بافر ناحیه ای است که برای ذخیره سازی اطلاعات موقت مورد استفاده قرار میگیرد. پرینتر های قدیمی فاقد بافر بودند در نتیجه کامپیوتردر واحد زمان اطلاعات خیلی کمی میتوانست به پرینتر ارسال کند تا پرینتر بتواند آنها را بلافاصله پردازش کند و پاسخ کامپیوتر را به صورت خروجی مناسب بدهد.
  حافظه یاد شده معمولا با مقادیر کیلوبایت (KB) یا مگابایت (MB) بیان گردیده و در پرينترهای اداري مدل پايين معمولا حدود 32 تا 128 مگابايت می باشد.


این در حالی است كه مدل های بالاتر حدود 256 مگابايت حافظه رم یا بیشتر دارند. همچنین لازم به اشاره است که حافظه پرينترهاي گرافيك محور معمولا از يك گيگابايت آغاز می شود. البته میزان این حافظه در بسیاری از استفاده های روزمره چندان پر اهمیت نمی باشد.
در ادارات پر مشغله ای که حجم بالایی از مدارک چاپی وجود دارد و یا در صورتی که مراد بر چاپ  فایل های پیچیده یا فشرده گرافیکی می باشد ، حافظه بیشتری مورد نیاز خواهد بود. لذا در چنین مواردی می باید حتما امکان ارتقاء حداکثر حافظه بررسی گردیده و اطمینان حاصل شود که حافظه مدل مورد نظر ، در صورت نیاز قابل افزایش می باشد.

5- نوع جوهر پرینتر

جوهر کارتریج پرینتر را می‌توان در سه مدل مشخص کرد:
دو کارتریج جوهر: یک کارتریج سیاه و یک کارتریج رنگی.
چهار کارتریج جوهر: یک کارتریج سیاه، سه کارتریج جداگانه برای رنگ‌های آبی، سرخابی و زرد.
مرکبدان: از فضایی مخصوص جوهر و قابل بارگذاری به جای کارتریج استفاده می‌شود.
مناسب بودن هر کدام از تنظیمات برای شما به چگونگی استفاده از پرینتر بستگی دارد. اگر قصد دارید تعدادی از اسناد متنی با مقداری رنگ را چاپ کنید، پرینتر دو کارتریج می‌تواند مناسب باشد. افرادی که نیاز به چاپ رنگی حرفه‌ای دارند، می‌توانند از پرینترهای لیزری استفاده کنند، کاربران عادی هم می‌توانند بین پرینترهای CMYK و دارای مرکبدان، گزینه مناسب خود را انتخاب و خریداری کنند.
نکته* پرینترهای لیزری از تونر به جای جوهر استفاده می‌کنند.

6- حداکثر صفحات قابل چاپ در ماه (Monthly duty cycle)

در هنگام خرید پرینتر بهتر است بدانید که میزان حداکثر صفحات قابل چاپ در ماه معمولا به عنوان معیاری برای دوام و پایداری پرینتر نیز در نظر گرفته می شود. چرا که هر قدر این مقدار بیشتر باشد ، به معنای انعطاف پذیری و طول عمر بالاتر دستگاه است. همچنین در رابطه با این دوره فعالیت باید بدانید که ، دوره فعالیت پرینتر های شخصی حدودا پنج هزار صفحه می باشد که معمولا برای مصارف خانگی کافی است و به ندرت به تعدادی بیش از آن نیاز خواهد بود.


این مقدار در پرینتر های اداری حتی در پایین ترین مدل ها معمولا مقداری بیش از بیست هزار صفحه می باشد. این در حالی است که برخی مدل های بهتر و بالاتر حتی دوره های فعالیت 100 هزار صفحه ای یا بیش از آن را نیز ارائه می نمایند.

amir mansory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *