تاریخچه ویندوز از ابتدا تا کنون (در یک قاب)

در این مقاله قصد داریم تا با هم نگاهی به سیر پیشرفت سیستم عامل محبوب مایکروسافت در 30 سال گذشته تا به حال بیندازیم.( تاریخچه ویندوز)
مایکروسافت ویندوز “Microsoft Windows”، در فرهنگ رایانه عنوان سیستم‌عاملی است که شرکت مایکروسافت آن ‌را برای رایانه‌های شخصی (PC) تولید کرده‌ است. این سیستم‌عامل، نسخه‌های متعددی دارد که از سال ۱۹۸۵ تاکنون به بازار عرضه شده‌اند.


Windows 1 ( اولین ویندوز)

اولین نسخه از ویندوز با نام تجاری ویندوز 1.0 در بیستم نوامبر 1985 عرضه شد. این نسخه در واقع پوسته ای گرافیکی برای MS-DOS بود. شاید ظاهر این ورژن خیلی ابتدایی به نظر برسد اما در ویندوز 1.0 بود که بسیاری از استانداردهایی که در حال حاضر نیز از آنها استفاده می شود معرفی شدند. استانداردهایی نظیر منوهای drop down، کلیک کردن و اسکرول بارها. پشتیبانی از ویندوز 1.0 در سال 2001 و ده سال پس از تاریخ عرضه آن متوقف شد.

Windows 2

نسخه دوم ویندوز در دسامبر 1987 معرفی شد. مهم ترین قابلیتی که به این ورژن اضافه شده بود، پنجره هایی بودند که می توانستند روی هم قرار بگیرند.
ویندوز 2.0 که می توانست بدون هارد درایو اجرا شود محبوبیتی بیش از نسخه اول ویندوز به دست آورد.

Windows 3

در ۲۲ می سال ۱۹۹۰ مایکروسافت ویندوز ۳.۰ را معرفی می کند و در دو سال بعد ویندوز ۳.۱ را معرفی می کند در این طی این مدت مایکروسافت توانست ۱۰ میلیون نسخه از سیستم عامل ویندوز ۳ را به فروش رساند با این فروش فوق العاده مایکروسافت تصمیم گرفت رویه خود را تغییر دهد و به بهبود گرافیک بصری و حافظه مجازی بپردازد .
 برای اولین بار می توانستید پنجره ها را کمینه کرده و در آیکون کوچکی داشته باشید. همین Alt + Tab که الان برای پرش میان پنجره ها استفاده می کنید، از همین ویندوز شروع شده است.

Windows 95

در ۲۴ اوت ۱۹۹۵، مایکروسافت ویندوز ۹۵ را به بازار عرضه می‌کند و  رکورد فروش 7 میلیونی را در پنج هفته اول بر جای می‌گذارد.
برای بسیاری از کاربران، اولین کار پس از روشن کردن کامپیوتر ویندوزی‌شان فشردن دکمه Start است، منوی استارت اولین بار در ویندوز ۹۵ ظاهر شد. همچنین اصطلاحاتی چون مرورگر (Explore)، نوار وظیفه (Task Bar) و دسکتاپ نیز در ویندوز ۹۵ معرفی گردیدند.

Windows 98

در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۸ مایکروسافت از ویندوز ۹۸ رونمایی به عمل آورد ، ویندوز ۹۸ اولین نسخه از ویندوز لبود که برای مصرف کنندگان خانگی طراخی شده بود و درآن زمان دیگر رایانه های شخصی در خانه ها ، ادارات و کافی نت ها عادی شده بود و مایکروسافت در توصیف آن از عبارت «کار بهتر، تفریح بهتر» استفاده می‌نمود.
از امکانات این می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرورگر مستقل مایکروسافت همان اینترنت اکسپلورر
  • توانایی فرستادن و گرفتن نامه‌های الکترونیکی
  • سیستم فایل FAT۳۲ برای اولین بار در این سیستم‌عامل
  • پشتیبانی از USB برای اولین بار در این سیستم‌عامل
  • پشتیبانی از DVD برای اولین بار در این سیستم‌عامل
    سیستم‌عاملی که از نظر درایوها ضعیف ولی از نظر تخصیص منابع کامپیوتر به خود خوب است.

ویندوز Me

در سپتامبر ۲۰۰۰ مایکروسافت جانشین ویندوز ۹۸ را به نام ویندوز Me منتشر کرد.
این ویندوز که برای استفاده کاربران خانگی طراحی شده بود، در مقایسه با نسخه‌های قبلی، امکانات بسیار متنوعی برای اجرای موسیقی، فیلم، و استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های خانگی به کاربران می‌داد.
همچنین در این نسخه برای اولین بار قابلیت  System Restore اضافه شد در این قابلیت کاربر می توانست در صورت بروز مشکل تنظیمات نرم‌افزاری رایانه خود را به تاریخ مشخصی در گذشته برگرداند.

Windows 2000

ویندوز ۲۰۰۰ سیستم‌عاملی برای کامپیوترهای شخصی (PC) است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده‌ است. این سیستم‌عامل‌ گرافیکی در سال ۲۰۰۰ معرفی گردید و برای ایستگاه‌های کاری و سرورهای شبکه به کار می‌رود. ویندوز ۲۰۰۰ نسخه ۵٫۰ از خانواده ویندوز NT می‌باشد.
دارای قابلیت های: بهبود در پایایی، سادگی استفاده، تطابق با اینترنت، شیوه محاسباتی موبایل ، پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارهای جدیدی که با امکان plug and Play سازگار بودند

ویندوز XP

شاهکار مایکروسافت که با آن تصویر زمینه پیش فرض تپه های سر سبز هوش و حواس کاربران را می برد و در اکتبر 2001 وارد بازار شد و تا پایان سال2006 انتشار یافت.
ویندوز XP را می توان محبوب ترین سیستم عامل مایکروسافت نامید و هنوز پس از گذشت نزدیک به 14 سال از عرضه آن بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. بهبوهای بسیار گسترده، وجود نسخه های متفاوت برای کاربران خانگی و تجاری باعث فراگیر شدن ویندوز XP شده بودند.

Windows Vista

ویندوز ویستا یک فاجعه به تمام معنا بود. مایکروسافت پس از مدت ها تاخیر و تعویق سر انجام در سال 2007 ویستا را روانه بازار کرد اما بسیاری از کاربران ترجیح دادند همچنان به XP وفادار باقی بمانند. ویستا بیش از هر چیزی به ویژگی ظاهری جدیدی که مایکروسافت آن را Aero می نامید متکی بود. اما ظاهر شفاف پنجره ها و بروزرسانی های مداوم برای بهبوبد کارایی سیستم هم  نتوانستند ویستا را نجات دهند. همین اتفاق باعث شد ردموندی ها بسیار سریع به فکر جایگزین کردن آن باشند.
از امکانات خوب این ویندوز سرعت بالا و رابط‌ تعاملی گرافیکی کاربر  بسیار خوب و متنوع که محیطی خستگی ناپذیر را  برای کاربران فراهم  می کرد، همچنین سرعت بالا در استفاده از اینترنت و شبکه‌های بی سیم از مزایای آن است.

Windows 7

این سیستم‌عامل در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد و هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز می‌باشد، به همین دلیل نام آن را ویندوز 7 گذاشته‌اند.
از جمله ویژگی های مهم ویندوز 7 راحتی بیشتر در کار با پنجره‌ها، مدیریت بهتر فایل‌ها و منطقی‌تر شدن گزینه‌های نوار وظیفه می باشد.

Windows 8

ویندوز 8 برای اولین بار از شرکت مایکروسافت در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲ عرضه شد. این سیستم عامل نیز برای استفاده در کامپیوترهای شخصی، تبلت و تلفن‌های همراه تولید شده‌ است.
ویژگی مهم ویندوز ۸ صفحه شروع آن می باشد که با کاشی های رنگارنگ تشکیل گردیده و کاربر می تواند به صورت مستقیم به فایل ها ، برنامه و وب سایت دسترسی داشته باشند. تمامی برنامه در دسترس هستند و کاربران برای دریافت برنامه ها بایستی به فروشگاه ویندوز که جدیدا راه اندازی شده است بروند.

Windows 10

آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت که در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ از راه رسید، قصد دارد نه تنها تمامی مشکلات موجود در نسخه قبلی را بر طرف کند، بلکه می خواهد تمام دستگاه های ویندوزی مانند رایانه های شخصی، تبلت ها، تلفن های هوشمند و حتی Xbox را زیر یک سقف جمع کند. 

amir mansory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *