تفاوت های بارز بین کامپیوتر و لپ تاپ چیست؟

تفاوت لپ تاپ و کامپیوتر

می خواهیم در این مقاله تفاوت های بارز بین کامپیوتر (pc)و لپ تاپ را بیان کنیم.
قصد داریم با بررسی
تفاوت های کامپیوتر و لپ تاپ، نقاط قوت و ضعف هردو دستگاه را بررسی کرده و به این نتیجه برسیم که برای کسی که قصد خرید دارد، داشتن لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر شخصی؟

مواردی که در مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ به آن خواهیم پرداخت:

  • قدرت سخت‌افزاری
  • نمایشگر
  • سهولت استفاده
  • قابلیت ارتقا و تعمیر
  • قیمت

  1. قدرت سخت افزاری

کارت گرافیک (GPU)

در جریان مراسم CES 2019، شرکت انویدیا از کارت گرافیک‌های سری RTX مخصوص لپ‌تاپ رونمایی کرد. طبق ادعای شرکت انویدیا، این گرافیک‌ها از قدرت بسیار بالایی برخوردار بودند و حتی قادر بودند فاصله‌ زیاد گرافیک‌های لپ تاپ و پی‌سی را به حداقل برسانند و قدرتی تقریبا مشابه را در اختیار کاربران هر دو دستگاه قرار دهند.

اما باز هم کلمه‌های «تقریبا» و «حداقل» برای مقایسه‌ بین گرافیک‌های لپ‌ تاپ و کامپیوتر این موضوع را یادآور می‌شود که همچنان قدرت لپ‌ تاپ‌ها در پردازش‌های گرافیکی از کامپیوتر‌ها کمتر است. البته این تفاوت به حدی چشمگیر نیست که در انتخاب بین این دو تاثیر بگذارد، اما شاید برای برخی‌ها که علاقه‌ زیادی به بازی‌های کامپیوتری دارند، همین تفاوت اندک نیز بسیار مهم باشد.

پردازنده‌ (CPU)

پردازنده مرکزی کامپیوترها قدرت بیشتری نسبت به لپ تاپ ها دارد. در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده‌ موجود برای کامپیوتر چندین برابر از قوی‌ترین پردازنده‌ لپ تاپ‌ها قوی‌تر است. پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ حتی در مقایسه با پردازنده‌های هم‌رده‌ خود در کامپیوترها نیز فرکانس کمتر و در نتیجه قدرت کمتری دارند.

شرکت‌های سازنده‌ لپ تاپ فرکانس قطعات مخصوص لپ تاپ‌ها را تا حدودی کاهش می‌دهند و این مسئله عملا به خاطر افزایش طول عمر قطعه و مصرف کمتر انرژی باتری است؛ این موضوع باعث بیشتر شدن مدت زمان استفاده از لپ تاپ ها می شود. هرچند در حال حاضر می‌توانید برای انجام اکثر کارها روی پردازنده‌های قدرتمند لپ تاپ حساب کنید، اما اگر هدف بازی کردن با جزئیات و کیفیت بالاست، پردازنده‌های کامپیوتر قدرت بیشتری در اختیارتان قرار خواهند داد.

حافظه‌ رم (RAM) و حافظه‌ ذخیره سازی(HDD و SSD)

در بخش حافظه‌ رم و حافظه‌ ذخیره سازی نیز تفاوت زیادی بین لپ تاپ و کامپیوتر دیده نمی‌شود. یعنی نمی‌توان گفت ۸ گیگابایت رم در کامپیوتر تا اندازه‌ای بهتر است که بتوان تاثیر آن را به وضوح در انجام کارهای روزمره حس کرد. همین مسئله در رابطه با حافظه‌‌ ذخیره سازی که تحت عنوان HDD یا SSD شناخته می‌شود، نیز صدق می‌کند. خوشبختانه کاربران لپ تاپ و کامپیوتر بدون مشکل خاصی می‌توانند با افزودن حافظه‌ پرسرعت SSD به دستگاه‌های خود تا حد زیادی سرعت آن‌ها را افزایش دهند.

 2. نمایشگر

نمایشگری که در لپ تاپ‌های کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم از پنل‌های با کیفیت و هم از وضوح تصویر گوناگون از فول‌اچ‌دی تا k4 برخوردار است. نمایشگرهای کامپیوتر نیز وضعیت مشابهی دارند. اما تنها تفاوت بین نمایشگر کامپیوتر و لپ تاپ به اندازه‌ی آن بر می‌گردد. بزرگترین نمایشگر موجود در لپ تاپ‌ها در حال حاضر تقریبا ۱۹ اینچ بزرگی دارد. این درحالیست که در خرید نمایشگر کامپیوتر کاربر تا ۵۰ اینچ نیز حق انتخاب دارد که در این مورد نیز برتری از آن کامپیوتر است.

3. سهولت استفاده

لپ تاپ‌ها به طور کلی از نظر سهولت استفاده بسیار بهتر از کامپیوترها هستند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما کارمند یا دانشجو هستید و نیاز دارید دائما با سیستم خود در ارتباط باشید. کامپیوتر به عبارتی شما را خانه‌نشین می‌کند اما لپ تاپ با در نظر گرفتن وزن کمی که دارد، همیشه و همه جا می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.
لپ تاپ فضای بسیار کمتری را به نسبت کامپیوتر اشغال می‌کند و بدون نیاز به کابل‌های متعدد و در بیشترین حالت تنها با اتصال ۲ کابل می‌توانید از آن استفاده کنید که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های لپ تاپ محسوب می‌شود.

4. قابلیت ارتقاء و تعمیر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین لپ تاپ و کامپیوتر دیده می‌شود، قابلیت ارتقا و تعمیر آن‌هاست. در این مورد کامپیوتر از انعطاف بیشتری نسبت به لپ تاپ برخوردار است. شما می‌توانید به راحتی و بدون هیچ مشکلی سیستم کامپیوتر خود را ارتقا دهید و در صورت وجود مشکل به راحتی آن را تعمیر کنید. در برخی موارد حتی خود کاربران نیز می‌توانند به تعمیر کامپیوتر خود اقدام کنند. اما طراحی لپ تاپ‌ها به گونه‌ای است که تنها قطعه‌ ارتقاپذیر آن یعنی رم نیز به سختی تعویض می‌شود و تعمیر آن نیز حتما باید به دست افراد متخصص انجام گیرد.

با وجودي که در گذشته امکان ارتقاي نوت بوک ها بصورت بسيار محدود امکان پذير بود اما امروز ارتقاي رم و هارد و درايو نوت بوک ها به راحتي امکان پذير است. اما هنوز ارتقاي پردازشگر و کارت گرافيکي به سادگي امکان پذير نيست و در حد بسيار محدودي وجود دارد. پي سي ها قابليت ارتقاي بسيار بهتري دارند.

5. قیمت

با خرید کامپیوتر به لوازم جانبی دیگر نیز همانند ماوس، صفحه کلید، صندلی و یا حتی میز نیز نیاز خواهید داشت که قیمت تمام‌ شده‌ آن را تا حدودی افزایش می‌دهد. اما هرچه به مدل‌های بالاتر نزدیک می‌شویم، خرید کامپیوتر بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. شاید در برخی موارد کاربر مجبور به پرداخت یک میلیون تومان هزینه‌ بیشتر شود اما کیفیتی که از کامپیوتر در آن محدوده‌ قیمت دریافت می‌کنید به مراتب بیشتر از لپ تاپ است.  در نتیجه لپ‌تاپ‌ها عموماْ گران‌تر از پی‌سی‌ها هستند. یعنی اگر هر دو ویژگی‌های عیناْ یا مشابه هم داشته باشند می‌بینید که قیمت لپ تاپ تقریبا سی درصد یا بیشتر گران‌تر از پی سی است.

نقاط قوت لپ‌ تاپ‌

  • اندازه‌ کوچک‌تر و در نتیجه اشغال فضای کمتر
  • وزن کمتر و در نتیجه قابلیت جابه‌جایی آسان
  • مصرف برق کمتر به خاطر استفاده از قطعاتی با فرکانس و توان مصرفی کمتر

نقاط قوت کامپیوتر

  • قدرت گرافیکی و قدرت پردازشی بیشتر
  • امکان ارتقا و تعمیر سیستم بدون هیچ‌‌گونه مشکل
  • دفع راحت‌تر گرمای تولید شده و در نتیجه عمر بیشتر قطعات
  • امکان اضافه کردن صفحه نمایش با سایز بزرگتر

نتیجه گیری

دسکتاپ ها راه حلی کم هزینه تر و راحت تر و همچنین کارایی بسیار قدرتمندی را در مکان های ثابت برای شما فراهم می کنند. لپ تاپ ها اما کارایی مورد نظر برای تامین نیازهای محاسباتی شما را در هر مکانی فراهم می کنند. لپ تاپ ها تقریبا یک سوم گرانتر هستند. اما اگر می خواهید از مزایای حمل پذیری و دسترسی پذیری لپ تاپ ها استفاده کنید، ارزش پرداخت پول بیشتر را دارد. ولی اگر حمل پذیری و دسترسی بیشتر لپ تاپ برای شما مهم نیست استفاده از دسکتاپ منطقی تر است.

اگر گیمر و معتاد به بازی‌های آنلاین و آفلاین کامپیوتری هستید، این‌کاره‌ها به شما خرید یک کامپیوتر خانگی را پیشنهاد می‌دهند. لپ‌تاپ‌های معمولی قابلیت اجرای همه نوع بازی را ندارند و لپ‌تاپ‌هایی که مختص بازی ساخته می‌شوند معمولاً قیمتی بسیار بالاتر از کامپیوترهای شخصی دارند، این درحالی است که قطعات لپ‌تاپ جدانشدنی و به سختی قابل ارتقاست در حالی که کامپیوتر را می‌توان برای سالهای سال ارتقا داد و همچنان به عنوان یک وسیله بازی از آن استفاده کرد. گفته می‌شود که برای سازندگان بازی اولویت با سازگاری محصولشان با کامپیوتر شخصی است و کارت‌های گرافیکی آنها با این وسیله سازگارتر است.

چنانچه برای کار یا سرگرمی‌ای که در نظر دارید کیفیت بصری و صفحه نمایش مهم است، باز پیشنهاد ما کامپیوتر شخصی است که سایز مانتیورش را می‌توانید به دلخواه انتخاب کنید و اجزای آن را به راحتی می‌توانید تعویض کنید یا بهبود ببخشید. اما اگر قصد استفاده معمول و روزانه شامل تایپ متن، کار با عکس و ویرایش آن، اینترنت‌گردی و ارسال پیام و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری دارید و برایتان مهم است که وسیله مورد استفاده سبک و قابل جابجایی باشد، لپ‌تاپ را انتخاب کنید. اما اگر کار شما فقط شامل اینترنت‌گردی و برقراری تماس و دیدن عکس و ویدئوست پیشنهاد این است که به جای لپ‌تاپ به خرید تبلت فکر کنید که حملش آسان‌تر از لپ‌تاپ و قیمتش بسیار ارزان‌تر است.

amir mansory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *