چه کسب و کارهایی در دوران کرونا از ظرفیت رشد بالایی برخوردارند؟

ویروس کرونا یک ساله شد. بحرانی که در سال گذشته علاوه بر گرفتن جان میلیون ها انسان ، بسیاری از کسب و کارها را با ضررهای سنگین مالی مواجه یا به ورشکستگی کشاند. در چنین شرایطی که از آن به عنوان بزرگترین رکود اقتصادی تاریخ یاد می شود و بالاترین نرخ های بیکاری را سراسر دنیا شاهد هستیم ، تعداد زیادی از کسب و کارها عمدتا از طریق تعدیل نیروی کار ، سعی در کاهش هزینه های سازمانی و حفظ حیات خود کردند.

در این میان مشخصا کسب و کارهایی از جمله رستوران ها ، سینماها ، مراکز تفریحی ، هتل ها ، آژانس های مسافرتی و بسیاری از مشاغل دیگر که وابسته به حضور فیزیکی مشتریان یا تضمین بهداشت محصولات خود بودند ، به مراتب بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند.

در طول این بحران ، اکثر مشاغل بزرگ و کوچک با توجه به محدودیت های موجود ، برنامه های توسعه ای خود را به تعویق انداخته و حتی برای رهایی از ورشکستگی به کوچک سازی سازمان خود اقدام کرده اند .

بنابراین اگر در این زمان نظر اغلب کارشناسان اقتصادی را در مورد شروع یک استارت آپ جویا شوید ، قطعا با مخالفت سرسختانه آنها مواجه خواهید شد. مسلما بحرانی که هزاران کسب و کار را نابود و میلیون ها نفر را سراسر دنیا بیکار کرده ، ترس و تردید فراوانی را نیز برای شما که در نقطه شروع هستید به همراه دارد .

 با وجود تمامی چالش ها و دشواری هایی که در این مسیر به وضوح قابل مشاهده است ، عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند راه اندازی کسب و کارهای جدید در طول بحران های اقتصادی نه تنها دیوانگی تلقی نمی شود بلکه حتی ممکن است بهترین زمان برای تحقق رویاهایتان باشد .

اما مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان به این هدف دست یافت و چه کسب و کارهایی ظرفیت موفقیت در این شرایط را دارند ؟

جست و جوی فرصت های جدید و ارائه ایده های نوآورانه متناسب با نیاز های روز جامعه

innovative ideas

قطعا اصلی ترین نیاز جوامع در این زمان ، در رابطه با مسائل بهداشتی و سلامت می باشد و بسیاری از کسب و کارهای جدید و حتی کسب و کارهای فعال ( با تغییر در سیاست ها و با توجه به ظرفیت های موجود خود) به دنبال فعالیت در این حوزه می باشند .

البته این بدان معنا نیست که تنها راه موفقیت ، فعالیت در حوزه سلامت می باشد همانطور که در انتهای این مقاله به مشاغلی اشاره می کنیم که از ظرفیت بالایی برای موفقیت دارا هستند .

لزوم ایجاد کسب و کار اینترنتی

برای درک این موضوع کافی است کمی به زندگی روزمره خود و اطرافیانمان در دوران اوج همه گیری کرونا دقت کنیم .

تقریبا تمامی فعالیت هایی را که در طول روز با آنها سروکار داریم تا حد امکان به صورت آنلاین انجام می دهیم . قبل از شیوع کرونا هم به وفور سایت های خرید آنلاین پوشاک ، سفارش آنلاین غذا و … وجود داشتند ، اما بسیاری از ما لذت خوردن غدا در رستوران یا رفتن به مراکز خرید را به سفارش آنلاین ترجیح میدادیم.

ولی اکنون گرایش مردم به خدمات آنلاین چندین برابر شده و کسب و کارهایی که از این قافله عقب بمانند ، محکوم به شکست هستند.

بنابراین بر هیچکس پوشیده نیست که تجارت الکترونیک (E-commerce) مسیری است که تمامی کسب و کارهای سنتی و مدرن باید به سمت آن حرکت کنند. اما آیا راه اندازی یک وبسایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی ، برای حفظ  یا جذب مشتری کافی است ؟ قطعا خیر.

ایجاد یک برند دیجیتالی قدرتمند

تبدیل شدن به یک برند موفق ، پروسه ای چالش برانگیز و احتمالا زمان بر خواهد بود ، به خصوص اگر قبل از شما برندهای تجاری قدرتمندی نیز وجود داشته باشند . اما اگر خدماتی که ارائه می دهید علاوه بر جذابیت و مطابقت با نیازهای مشتریان ، از کیفیت کافی برخوردار باشند قطعا با یک برنامه ریزی مناسب ، می توانید به موفقیت برسید .

سعی کنید راجع به کسب و کارهای هم ردیف خود بیشتر مطالعه کنید و از آنها الهام بگیرید . همچنین رصد این کسب و کارها می تواند به شما برای پیاده سازی ایده های خلاقانه تان کمک بیشتری کند ; ایده هایی که در گذشته به ذهن رقبای شما نرسیده و می تواند بزرگترین مزیت رقابتی شما باشد.

بهبود موقعیت وبسایت از طریق استراتژی قوی SEO

صرف نظر از اینکه در چه حوزه ای فعالیت می کنید ، نیاز به بهبود موقعیت وبسایت خود در موتورهای جستجوگر دارید . امروزه داشتن یک استراتژی SEO مناسب ، به خصوص برای کسب و کارهای فروش آنلاین ، جزو مهمترین ارکان موفقیت به شمار می آید.

 به اندازه ای که برخی سازمان ها افرادی را به عنوان متخصص SEO استخدام میکنند تا با بهبود رتبه خود در موتورهای جستجوگر ، از شانس بالاتری برای جذب مشتریان برخوردار شوند و چه بسا عدم توجه به این مسئله در چنین فضای رقابتی ، باعث از دست دادن همیشگی مشتریان شود .

بیشتر بخوانید : SEO چیست و چگونه می توان آن را پیاده سازی کرد؟

استفاده از شبکه های اجتماعی

امروزه کمتر کسی را می توان یافت که در شبکه های اجتماعی فعالیتی نداشته باشد بنابرین بسیاری از کسب و کارها از ظرفیت بالای رسانه ها ، برای معرفی خود استفاده می کنند . با توجه به اینکه مخاطبان بسیاری از هر سلیقه و بازه سنی از  شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام استفاده میکنند ، تولید محتوای مناسب و جذب فالوور ، روشی بسیار کارآمد و در عین حال کم هزینه برای تقویت کسب و کار شما به شمار می آید .

بهترین گزینه ها برای شروع کسب و کار جدید

اما به بخش دوم سوال خود برگردیم : کسب و کارهای با ظرفیت رشد بالا در دوران کرونا کدامند؟

اگر بخواهیم به طور کلی پاسخ این سوال را بدهیم ، هر کسب و کاری که خدمت یا محصولی باارزش ، با کیفیت و مطابق با نیازهای جامعه ارائه کند و به مواردی که پیش تر در این مقاله اشاره کردیم توجه لازم را داشته باشد ، شانس بالایی برای موفقیت خواهد داشت.

اما در این میان مواردی هستند که علاوه بر ظرفیت قابل قبول برای ارائه به شکل آنلاین ، نیاز به بودجه اولیه بسیار اندکی دارند و همچنین شروع آنها بسیار ساده و بی دردسر خواهد بود که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم :

مربی ورزشی آنلاین

بحران کرونا موجب شد بسیاری از افراد حتی در صورت فعالیت باشگاه های ورزشی ، برای حفظ سلامتی خود ، در منزل تمرین کنند . بنابراین افرادی که در زمینه های مختلف ورزشی مهارت دارند ، می توانند با تولید ویدیوهای آموزشی ، مخاطبان زیادی را جذب کنند . 

ساخت پادکست

شاید تا چند سال پیش بسیاری از ما حتی اسم پادکست را هم نشنیده بودیم ، اما ساخت پادکست امروزه به یک صنعت تبدیل شده است. مزیت اصلی تولید پادکست ، سادگی و طیف وسیع موضوعات برای تولید محتواست .

فروش اینترنتی محصولات هنری

زمینه های هنری فراوانی از جمله عکاسی ، نقاشی ، مجسمه سازی ، خطاطی ، گل آرایی و … وجود دارند که طرفداران خاص خود را دارند. ایجاد یک وبسایت و صفحه اجتماعی فعال ، علاقمندان به این حوزه ها را با محصولات و خدمات شما آشنا می کند .

طراحی و دوخت لباس

جزو مشاغلی است که اگر دید مدرن تری به آن داشته باشید و از بستر آنلاین برای معرفی خود استفاده کنید با آشنایی به سلیقه اقشار مختلف و ارائه نمونه کارهای خود ، می توانید مخاطبان و مشتریان زیادی جذب کنید .

تبلیغات و بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بسیاری از کسب و کارها برای تبلیغ خود به دنبال صفحاتی هستند که دنبال کنندگان بالاتر و در نتیجه مخاطب بالقوه بیشتری دارند ، اما اگر شما در این زمینه استعداد دارید می توانید با تمرکز روی موضوع مورد علاقه خود و ایجاد محتوای جذاب و تخصصی ، تبدیل به یک بلاگر موفق در حوزه فعالیت خود شوید.

مسلما صدها کسب و کار دیگر می توانند در این لیست قرار بگیرند و ما در این مقاله به تعداد محدودی اشاره کردیم . نکته اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد تغییر شکل ارائه کسب و کارها از حالت سنتی به شیوه مدرن و مبتنی بر وب است و تعداد مشاغلی که از این بستر نوین برای توسعه و پیشرفت خود استفاده می کنند روز به  روز افزایش خواهند یافت .

amir mansory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *