تفاوت بین اندروید(Android) و آی او اس(IOS)

مقدمه

در این مقاله ابتدا دوسیستم عامل اندروید و آی اواس( android & ios) را تعریف کرده و سپس تفاوت بین اندروید و ios را بیان می کنیم.
به گزارش خبرنگار دريچه فناوري اطلاعات؛ یکی از بحث‌هایی که بین کاربران دستگاه‌های موبایل شامل تلفن همراه و تبلت وجود دارد بحث بر سر توان فنی اندروید و iOS است و هر یک از طرفین دعوا هم دلایلی برای خود دارند. طرفداران اپل معتقد به کیفیت و کارایی iOS و طرفداران اندروید باز بودن و عدم قید و بندهایی که بر روی iOS است و اندروید از آن بهره می‌برد را به رخ می‌کشند.
تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا دلیل جدال بین ابن دو سیستم عامل محبوب android & ios را بررسی کنیم.

سیستم عامل اندورید چیست؟

Android به زبان ساده سيستم عاملي است براي دستگاه هاي موبايل و گوشي هاي هوشمند که توسط بيش از 30 کمپاني معروف پشتيباني مي شود. اندروید یک سیستم‌عامل «متن‌باز» (open source) است. بدین معنا که هرکسی می‌تواند بخشی از کدها را با توجه به نیازهای خود تغییر دهد يعني برنامه نويس مي تواند از تمام قدرت يک تلفن همراه استفاده کند. به همین دلیل حضور اندروید محدود به گوشی‌ها نمانده و گجت‌های متعددی مانند کنسول‌های بازی، یخچال‌های هوشمند و دیگر موارد از اندروید بهره می‌برند.

اندروید

اندروید از سال ۲۰۱۱ پرکاربردترین سیستم‌عامل موبایل و از سال ۲۰۱۳ پرکاربردترین سیستم‌عامل برای تبلت ها بوده‌است. از سال۲۰۱۷ نیز بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته‌است.

سیستم عامل ios چیست؟

آی او اس

IOS یک سیستم عامل همراه ساخته شرکت اپل است. این سیستم عامل برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ برروی دستگاه آی‌فون عرضه شد و تا پیش از سال ۲۰۱۰ نیز به نام IPhone OS شناخته می‌شد.
ایده اصلی این سیستم عامل استفاده از رابط کنترلی چند لمسی است. برای مثال برای جابجا کردن صفحات در IOS تنها نیاز به کشیدن یک انگشت روی صفحه است. با قرار دادن دو انگشت روی صفحه و دور کردن آن‌ها از هم نیز می‌توان برروی صفحات وب و عکس‌ها زوم کرد.

اجزا سیستم عامل IOS

  1. لایه اصلی که هسته سیستم عامل است
  2. لایه خدمات
  3. لایه رسانه ها
  4. لایه رویی که لایه لمسی می باشد.

سیستم عامل iOS به خاطر ویژگیهای منحصر به فردش، محبوبیت بسیاری در میان کاربران دارد.
یکی از موفقیت‌های اپل در ساخت این سیستم عامل، راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن App Store است. این فروشگاه تا پایان ماه می ۲۰۱۱ دارای بیش از ۵۰۰ هزار اپلیکیشن بوده‌ است.

اندروید و آی او اس (Android & Ios) چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اندورید و ای او اس

1- بررسی هماهنگی نرم افزار با سخت افزار: 

در گوشی های IPhone سیستم عامل IOS به یک صورت می باشد البته در نوع قرار گیری برخی دکمه ها همچون Home و Power تغییراتی بوجود آمده است، در حالی که به دلیل هسته باز  Android تفاوت های فراوانی در نوع طراحی رابط های گرافیکی کاربری و حتی نرم افزاری در دستگاه های شرکت های مختلف دیده می شود.

2- رابط کاربری :

IOS از لحاظ سادگی در بالاترین رتبه قرار دارد، افرادی همچون کودکان و اشخاصی که از تکنولوژی دور می باشند نیز به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. البته در نسخه های جدید همچون 8، سیستم عامل IOS با شعار زیبایی در کمال سادگی به کاربران ارائه شده است. در سیستم عامل اندروید کارایی و انعطاف پذیری رابط کاربری معمولاً از سادگی آن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

3- انتقال اطلاعات و دسترسی سریع : 

انتقال اطلاعات و تبادل داده های سیستم عامل اندروید به مراتب از IOS آسانتر و سریعتر انجام می گردد، این قابلیت آسیب پذیری اندروید در مقابل فایل های مخرب و ویروس ها را نیز افزایش داده است ولی با توجه به اینکه اتصال IOS از طریق نرم افزار ITunes انجام می گیرد امنیت ارتباطی آن بالاتر خواهد بود.

4- شخصی سازی :

 در ابتدا شخصی سازی در IOS و استفاده از اپ استور نیازمند یک اپل آی دی می باشد ولی در اندروید اتصال به گوگل پلی استور از طریق ایمیل کاربر انجام می گردد، در این خصوص می توان گفت که IOS با یک کد مشخص نسبت به اطلاعات ایمیل در اندروید شخصی سازی بهتری ارائه می نماید.

5- سهولت در استفاده : 

پیچیدگی بالا در اندروید و تنظیمات داخلی و عناوین سخت باعث بالا بودن سن کاربران استفاده کننده از آن گردیده است، ولی سادگی و رابط کاربری راحت همه نسخه های IOS باعث محبوبیت آن در میان تمامی سنین شده است.

6-  برنامه های کاربردی و سیستم اصلی : 

شرکت های اپل و گوگل برنامه ها و بازی های فراوانی را در اختیار کاربران قرار داده اند، این باعث آن شده است که تمامی نرم افزارها در قالب این دو سیستم عامل ارائه گردند. البته بسیاری از نرم افزار ها مخصوص به یکی از این سیستم عامل ها می باشد و برخی کاربران در این خصوص با مشکل مواجه می شوند.

7- طراحی و زیبایی نمایشگر : 

طراحی IOS تحول عظیمی همچون سادگی و تخت بودن و استفاده از تمامی فضا را ایجاد نموده است ولی معمولاً به صورت پیش فرض است و امکان تغییرات زیادی ارائه نشده است، ولی اندروید از نظر ظاهری تفاوت های زیادی نسبت به IOS دارد و امکان اعمال تنظیمات و تغییرات را ارائه نموده است بنابراین کاربران می توانند به راحتی تمام آیکون ها و برنامه ها را به سلیقه خود جابجا کنند.

تفاوت بین اندروید و ios در یک نگاه

جدول تفاوت ها1
جدول تفاوت ها 2

amir mansory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *